Saturday, February 4, 2012

Lamm och garn

I förrgår fick ett av mina fjolårslamm för sig att det var en bra idé att sätta igång och lamma under vinterns kallaste kväll. Det var ca -30C grader ute när lammet tittade ut. Ibland önskar jag att man var mer klok under höstens baggsläpp istället för att tänka "det blir tidig lamning nästa år, men det ordnar sig nog". Nu ordnade det sig visserligen i alla fall, men man är ju rätt orolig de där timmarna/dagarna när det är så kallt ute.

Vi gav tackan och lammet lite extra halm och installerade en värmelampa. Nu har krabaten, Bengt, överlevt två nätter och verkar pigg och frisk så det gick nog bra. Han verkar dessutom uppskatta sin värmelampa en hel del och lägger dig gärna under den när han ska sova. Är så skönt att det gick bra.

Nu hoppas jag bara att resterande tackor kniper igen lite och väntar tills det blir varmare igen. Lite mer bilder på lammen kommer såsmåningom. Ska lägga ut lite fler bilder som min kära syster tog när hon var här också. Hon är flitigare med kameran än vad jag är.


Annars så har jag idag gjort ytterligare ett garn. Denna gång ett entrådigt tunnt garn av ullen från gotlandsfår. Jag är riktigt nöjd med garnet, men vad jag ska göra med det vet jag inte.

No comments:

Post a Comment